Jesienny jet lag, czyli skutki sezonowego przesilenia

22.09.2017 18:08

Zmiany pór roku są dla naszego organizmu sporym obciążeniem. Łatwo opaść wtedy z sił i wpaść w melancholijny nastrój. A co, jeśli sezonowy spadek nastroju nie chce minąć? Sprawdź, jak temu zapobiec!

Jesienny jet lag, czyli skutki sezonowego przesilenia

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Dlaczego nic mi się nie chce?

Ciągle ziewasz, nie masz na nic siły i najchętniej zaszyłbyś się pod ciepłym kocem - koniecznie z odrobiną słodkiego, małego co nieco. Podczas jesiennego przesilenia większość z nas musi się borykać z takim samopoczuciem przez większą część dnia. Zastanawiasz się skąd właściwie biorą się te objawy? Podobne reakcje towarzyszą nam zwykle w konsekwencji długich podróży, podczas których musimy zmieniać strefy czasowe. Podczas zmian pór roku możemy czuć się tak, jakby dolegał nam jet lag. Dlaczego?

Wszystko przez nasz zegar biologiczny sterowany przez światło słoneczne. Szybciej zapadający zmrok ma bezpośredni wpływ na procesy hormonalne zachodzące w naszym ciele - a konkretnie w szyszynce, odpowiedzialnej za czuwanie w rytmie okołodobowym.

Kiedy brakuje nam słońca, wzrasta poziom melatoniny, przez co stajemy się senni, apatyczni i nie mamy na nic sił. To właśnie w tym momencie zaczynamy zwykle odczuwać wzmożoną chęć na słodycze - najlepiej wysokokaloryczne. Intuicyjnie czujemy, że potrzebny nam szybki zastrzyk energii.

Zagłosuj

Czy jesienią masz większą ochotę na słodycze?

Objawy sezonowego zmęczenia

  • senność/znużenie/ciągłe ziewanie/apatia
  • zaburzenia koncentracji
  • bóle głowy
  • rozdrażnienie/zaburzenia nastroju
  • osłabienie fizyczne/wypadanie włosów
  • zaburzenia apetytu/dolegliwości jelitowe
  • niedotlenienie
  • kołatanie serca
  • bóle i skurcze z powodu niedoboru witamin
Zagłosuj

Czy zauważasz u siebie któreś z powyższych objawów?

Niestety jesienią - a zwłaszcza podczas gwałtownych zmian pogody, silnych wiatrów i wichur, jesteśmy bardziej narażeni nie tylko na zaburzenia nastroju, ale również na choroby układu sercowo-naczyniowego a zwłaszcza na zawały - do których dochodzi kilka razy częściej wtedy kiedy np. w górach zaczyna wiać halny. Wzrasta wtedy też odsetek osób, które... popełniają samobójstwo. Nie brakuje też ofiar zmian ciśnienia atmosferycznego i... awanturników, którzy podczas wietrznych dni zaczynają być dużo bardziej rozdrażnieni niż zwykle. Jak sobie z tym poradzić?

Najzdrowsze sposoby na jesienny spadek energii

Specjaliści zalecają nam dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu i... aktywność fizyczną. Wcale nie trzeba mocno się forsować! Wystarczy 30 minut spaceru dziennie. Pozwoli nam to na dotlenienie organizmu i da nam spory zastrzyk endorfin, które są najlepszą receptą na poprawę nastroju - zwłaszcza o tej porze roku!

Zamiast objadać się słodyczami, na które wzrasta nam ochota jesienią - lepiej wybierz się na spacer. Nawet krótka przechadzka pozwoli Ci się dotlenić i nabrać energii, której brakuje nam jesienią. Nie zapomnij o świeżych kasztanach - działają jak naturalne odpromienniki!

__

zdrowie.radiozet.pl/π