Zagraniczne media o kampanii Ministerstwa Zdrowia: Polska na ustach świata

10.11.2017 12:22

- Polski rząd zachęca obywateli do rozmnażania się jak króliki - napisał "The Washington Post". Komunikaty podobnej treści przedostały się do głównych serwisów informacyjnych na świecie. Kontrowersyjny spot wywołał paradoksalnie tak gwałtowną reakcję, że o polskim problemie z przyrostem naturalnym zaczęto dyskutować nie tylko w całej Europie i USA, ale nawet w Indiach, Chinach czy Izraelu.

Zagraniczne media o kampanii Ministerstwa Zdrowia: Polska na ustach świata

fot. pixaby.com/Public Domain

#Króliczki Radziwiłła

Polscy internauci nie zostawili suchej nitki na wzbudzającym sporo emocji materiale promocyjnym, zachęcającym obywateli naszego kraju do prokreacji - w ramach walki z ujemnym przyrostem naturalnym. Wesołe zwierzaki, które "jak mało kto wiedzą, jak zadbać o liczne potomstwo" zyskały już miano "króliczków Radziwiłła". Minister zdrowia prywatnie jest ojcem ośmiorga dzieci i dziadkiem jedenastu wnucząt i raczej nie ma wizerunku Playboya, ale ostatni spot może zmienić sposób, w jaki był dotąd postrzegany.

Jeśli twórcom kampanii chodziło o rozgłos, to swoje zadanie wypełnili z nawiązką. 30-sekundowa reklama została wyemitowana w niemal wszystkich największych serwisach informacyjnych - internet dosłownie zawrzał.

30 sekund, po których zrobiło się głośno o Polsce

Międzynarodowa agencja Associated Press napisała depeszę, która została powtórzona w większości najbardziej opiniotwórczych mediach na świecie. Informacja cytowana była przez "The Guardian", "Fox News", "USA Today", "India Times", "South China Morning Post", "Daily Mail", "Berliner Kurier" czy "The New York Times". Komentarze pojawiły się na "The Times of Israel" czy "Sputnik News".

Absurdalna treść kampanii okazała się paradoksalnie doskonałym pretekstem do rozmowy o Polsce i Polakach. Nie kryjąc rozbawienia sposobem, jaki polski rząd wybrał na zachętę do prokreacji i płodzenia nowych obywateli, większość newsów zaakcentowało problem, z którym od lat borykają się Polacy.

Przyrost naturalny w naszym kraju należy do jednych z najniższych w Europie. Od lat wskaźnik urodzeń stale się pogarsza. Na dodatek sporo młodych, płodnych obywateli wyemigrowało na Zachód - głównie w celach zarobkowych - co tylko pogłębiło problem demograficzny. Sytuacja stała się już na tyle poważna, że polski rząd - za bagatela 2,7 mln zł - zdecydował się wyemitować spot, który w rubaszny i absurdalny sposób zachęca do płodzenia potomstwa - ku chwale Ojczyzny! 

"The Washington Post" zwraca uwagę na to, że w katolickiej Polsce mieszka 38 milionów obywateli. Niższy przyrost naturalny w UE notowany jest jedynie w Portugalii. Podobny problem jak Polska ma jeszcze Hiszpania i Grecja. Cytowany przez Associated Press minister Konstanty Radziwiłł wyjaśnił z kolei, że promowany przez polskie Ministerstwo Zdrowia spot nie miał na celu nikogo obrazić ani ośmieszyć. - Twórcom materiału nie chodziło też o to, by interpretowano go wulgarnie - podkreślił minister.

A Wam, jak się podobała kampania z rządowymi królikami?

Zagłosuj

Co sądzisz o kampanii z królikami zachęcającymi społeczeństwo do rozmnażania się?

Światowe media i polscy internauci o #króliczkach Radziwiłła

BBC natomiast zestawiło polską akcję z podobną kampanią - "Zrób to dla Danii", w efekcie której 9 miesięcy po emisji spotu na świat przyszło aż 1,2 tys. dzieci. Duńczycy postanowili zachęcić obywateli do tego, by płodzili dzieci podczas wakacyjnych wyjazdów. Romantyczne wycieczki miały ich zdaniem sprzyjać zachodzeniu w ciążę (zwłaszcza w słonecznym otoczeniu, gdzie nie brak cennej dla zdrowia witaminy D).

Autorzy spotu podeszli do tematu z ironią, ale na poważnie. Przedstawili dane statystyczne, wskaźniki demograficzne a wreszcie odwołali się do obywatelskiego sumienia, sugerując, że trzeba "to zrobić" dla kraju. Efekt przeszedł ich najśmielsze oczekiwania - statystyki demograficzne rzeczywiście nieco się poprawiły. 

Zagłosuj

Który spot zachęcający obywateli do prokreacji podoba Ci się bardziej - polski czy duński?

_____

zdrowie.radiozet.pl/π