Witamina życia D3. Co musisz o niej wiedzieć?

18.09.2015 14:04

Może zaskoczy Cię ten fakt, ale witamina D3 nie jest zwykłą witaminą. Tak naprawdę jest to hormon steroidowy, produkowany gdy skóra zostaje wystawiona na działanie promieni słonecznych. Właśnie dlatego określa się ją często jako „witaminę słońca”!

Witamina życia D3. Co musisz o niej wiedzieć?

fot. Witamina D3: źródło, ile witaminy potrzebujemy, niedobór witaminy D3

Jeszcze do niedawna sądzono, że główną rolą witaminy D3 jest sterowanie gospodarką wapniowo-fosforanową organizmu i zalecano ją w profilaktyce krzywicy czy leczeniu osteoporozy. Teraz jednak wiemy, że prawda o tym hormonie jest trochę inna. Okazuje się, że oprócz wspomagania wchłaniania wapnia i fosforu, ma też duży wpływ na funkcjonowanie większości organów i narządów w organizmie. Właśnie dlatego witamina D3 zyskała tytuł „witaminy życia”.

Źródło witaminy D3

Witamina D3 jest po prostu niezbędna dla zdrowia! Aż 80-90 proc. tego hormonu „dostarczamy” do organizmu dzięki promieniom słonecznym. Częste przebywanie na słońcu nie wystarczy jednak, żeby zapewnić sobie jej wystarczającą ilość. Dlatego drugim, ale uboższym jej źródłem jest żywność. Witaminę D3 znajdziemy w takich produktach jak tłuste ryby i żółtka jaj.

Ile witaminy D3 potrzebujemy?

Według najnowszych danych, odpowiednia dawka witaminy D3 to 2000 j.m. na dobę i jest ona optymalna dla osób dorosłych (między 18., a 65. rokiem życia) w trakcie trwania miesięcy wiosennych i letnich. Osoby starsze oraz otyłe powinny jednak zatroszczyć się o jej wytwarzanie przez cały rok.

Niedobór witaminy D3

W Polsce synteza skórna witaminy D3 możliwa jest od kwietnia do września. Problem w tym, że w miesiącach jesiennych i zimowych całkowicie o niej zapominamy. Dlatego niedobory witaminy D3 stwierdza się u 70-90 proc. populacji. Są to jednak miesiące, w których powinniśmy zwrócić na jej brak szczególną uwagę. Witamina D3 ma bowiem wpływ także na odporność organizmu.

Podczas okresu jesienno-zimowego, w których witamina D3 nie jest wytwarzana pod wpływem promieni słonecznych, można ją uzyskać sztucznie – podczas naświetlania specjalnymi lampami lub dzięki odpowiedniej suplementacji, jaką stanowi np. Molekin D3 2000 j.m. Jest to środek spożywczy specjalnego przeznaczenia, który zawiera maksymalną zalecaną przez lekarzy ilość witaminy D3.