Probiotyki też wywołują skutki uboczne. Jakie?

11.01.2018 13:33

Probiotyki mają korzystny wpływ na florę bakteryjną jelit. Dzięki temu, że korzystnie wpływają na zdrowie, stosowane są na potęgę. Eksperci ostrzegają jednak, nie każdy może zażywać suplementy z probiotykami, które również mogę mieć pewne skutki uboczne. Dowiedz się, kiedy lepiej zrezygnować z probiotyków lub ograniczyć ich spożywanie.

Probiotyki też wywołują skutki uboczne. Jakie?

fot. East News

Probiotyki to żywe mikroorganizmy znajdujące się w organizmie i w pożywieniu, które mają korzystny wpływ na florę jelitową człowieka, a przez to i na cały organizm. Są to pożyteczne bakterie występujące naturalnie w przewodzie pokarmowym i pochwie, tworzą przyjazną zdrowiu florę bakteryjną. Mogą być także przyjmowane jako suplementy lub spożywane w sposób naturalny przez sfermentowane produkty spożywcze, jogurty, kiszoną kapustę, kimchi i kombuchę.

Korzyści zdrowotne płynące z przyjmowania probiotyków zostały dobrze udokumentowane. Eksperci mówią o tym, że probiotyki poprawiają trawienie, zmniejszają ryzyko zakażeń, a także ryzyko zachorowania na niektóre choroby przewlekłe. Chociaż istnieje wiele niepodważalnych korzyści związanych z przyjmowaniem probiotyków, mogą one również wywoływać działania niepożądane.

Zobacz: Bakterie probiotyczne zawarte w kiszonkach pomagają schudnąć

Skutki uboczne zażywania probiotyków

Większość osób nie odczuwa skutków ubocznych zażywania probiotyków, ale niektórzy skarżą się na chwilowy wzrost gazów i wzdęcia. Dotyczy to najczęściej probiotyków z drożdży, które mogą dodatkowo zwiększać uczucie pragnienia. Dolegliwości nie są poważne i powinny ustąpić po kilku tygodniach. Należy zacząć od małej dawki probiotyków i zwiększać ją stopniowo, by nie doprowadzić do zaostrzenia się dolegliwości. Jeśli wzdęcia utrzymują się dłużej niż kilka tygodni, należy przerwać stosowanie probiotyku i skonsultować się z lekarzem.

Niektóre pokarmy bogate w probiotyki, takie jak jogurt, kapusta kiszona i kimchi, zawierają aminy biogenne, czyli substancje powstające w momencie, gdy żywność zawierająca białko jest fermentowana. Aminy mogą pobudzać ośrodkowy układ nerwowy, zwiększać lub zmniejszać przepływ krwi lub wywoływać bóle głowy u osób wrażliwych na te substancje.

Niektóre szczepy bakteryjne stosowane w suplementach probiotycznych mogą wytwarzać histaminę, która z reguły wytwarzana jest przed układ odpornościowy, gdy wykryje zagrożenie. Kiedy poziom histaminy wzrasta, naczynia krwionośne rozszerzają się, aby dostarczyć więcej krwi do zaatakowanego obszaru. Cały ten proces powoduje zaczerwienienie i obrzęk w okolicy dotkniętego obszaru, może także powodować objawy alergii (kaszel, łzawienie oczu, problemy z oddychaniem).

"

Produkty spożywcze bogate w probiotyki to: jogurty naturalne, kefir, kiszonki, kombucha i kimchi. "

Osoby z alergią lub nietolerancją pokarmową powinny uważnie czytać etykiety suplementów probiotycznych, ponieważ mogą one zawierać alergeny, takie jak nabiał, jaja lub soję. Wszystkie alergeny wywołują niepożądaną reakcję, dlatego należy ich unikać. W przypadku, gdy pojawi się reakcja alergiczna na jeden ze składników, suplement należy odstawić.

Ogólnie rzecz biorąc, probiotyki są korzystnym dodatkiem do diety większości ludzi. Nie ma niestety żadnych regulacji, którymi podlegałyby probiotyki. Uważane są za suplement diety, a nie produkt farmaceutyczny i z tego względu na rynku znajdziemy mnóstwo suplementów probiotycznych, których nikt nie badał. Eksperci mówią o tym, że znacznie korzystniejsze jest wykorzystywanie właściwych szczepów bakterii na dane schorzenie, niż „błądzenie po omacku”.

Wiadomo również, że żadne bakterie nie są całkowicie nieszkodliwe. To, co nie zaszkodzi zdrowemu człowiekowi, osobie o obniżonej odporności może wyrządzić krzywdę.

Różnica pomiędzy probiotykiem a prebiotykiem

Probiotyki to bakterie występujące w przewodzie pokarmowym, pochwie i w niektórych pokarmach lub suplementach. Prebiotyki natomiast to niestrawione składniki pożywienia, które mają pozytywny wpływ na organizm człowieka poprzez stymulowanie dobrych bakterii jelitowych, czyli probiotyków. Mają na celu przywrócenie mikroflory jelitowej, łagodzenie zaparć i zapobieganie biegunkom. Prebiotyki wspomagają również wchłanianie składników mineralnych, obniżają poziom cholesterolu we krwi i zmniejszają ryzyko wystąpienia raka okrężnicy.

Zagłosuj

Czy zażywasz suplementy z probiotykami?

Źródło: Kamil Hozyasz z Kliniki Pediatrii, Instytut Matki I Dziecka, Probiotyki i prebiotyki – nowe propozycje w żywieniu niemowląt, Borgis - Medycyna Rodzinna 1/2002, s. 53-56/czytelniamedyczna.pl

_______

zdrowie.radiozet.pl/nk