KRRiTV: W mediach dominują reklamy leków i produktów leczniczych

12.04.2017 18:05

W polskich mediach królują reklamy produktów leczniczych. 20 proc. reklam telewizyjnych i aż 25 proc. radiowych poświęconych jest promowaniu branży farmaceutycznej - informuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w sprawozdaniu za 2016 rok.

KRRiTV: W mediach dominują reklamy leków i produktów leczniczych

fot. fot. East News/ Garo/Phanie

Sporo kontrowersji może wzbudzić fakt, że w telewizji leki reklamowane są w programach i stacjach dla dzieci, zaś w radiu reklamy środków na potencję lub preparaty przeciwdziałające negatywnym skutkom picia alkoholu nadawane są głównie w ciągu dnia a nie w godzinach wieczornych.

 Po przeanalizowaniu ponad 2,5 miliona reklam, KRRiTV ustaliła, że aż pół miliona z nich stanowią wyłącznie reklamy leków i produktów zdrowotnych. Statystycznie aż 20 proc. treści reklamowych sponsorowanych jest więc przez firmy farmaceutyczne.

Rekord należy do kanału TVP ABC, na którym aż 70 proc. reklam dotyczy produktów leczniczych. Podobny tematycznie kanał MiniMini+ wyprzedza inne stacje w reklamowaniu wyrobów medycznych, środków specjalnego przeznaczenia oraz produktów do higieny i pielęgnacji.

"

- W programach kierowanych do dzieci (MiniMini+, TVP ABC) reklamy produktów zdrowotnych w 2016 roku wyniosły średnio 11,9%, przy czym w dziecięcym programie nadawcy publicznego było to aż 14,81% - ustaliła KRRiTV.

"
Zrzut ekranu 2017-04-12 o 17.15.59

Przeczytaj: Denerwują Cię reklamy leków? Nic dziwnego, jest ich najwięcej!

W reklamach suplementów diety dominuje TV4 a tuż za nimi plasuje się Polsat oraz Telewizja Publiczna (TVP1).

- 80 proc. Polaków leczy się samodzielnie a co trzeci podejmuje decyzję o zakupie leków jedynie pod wpływem reklamy obejrzanej w telewizji lub usłyszanej w radiu, dlatego ich treść powinna być na tyle jasna i rzetelna, żeby nie wprowadzać nikogo w błąd - uznała KRRiTV podsumowując dane, które były zbierane od lipca 2015 do końca czerwca 2016 roku.

Najwięcej wątpliwości wzbudziło stosowanie tej samej nazwy w stosunku do leku, jak i suplementu diety, przez co widzowie nie mogą prawidłowo rozpoznać z jakim środkiem mają do czynienia, a także używanie podobnych nazw produktów, sugerujących, że mogą być stosowane jako zamienniki produktów, które są już od dawna dostępne na rynku. Niektóre treści reklamowe nie zawierają też precyzyjnych ostrzeżeń, które mogą mieć istotne znaczenie dla pacjentów.

Dlaczego tabletki szkodzą bardziej niż wojny? Dowiedz się więcej Dlaczego tabletki szkodzą bardziej niż wojny?
Zrzut ekranu 2017-04-12 o 16.37.49 1
Przeczytaj: Czy z telewizji znikną reklamy leków?
Zagłosuj

Co sądzisz o reklamowaniu środków farmaceutycznych w programach dla dzieci?

________

Redakcja zdrowie.radiozet.pl/π