Lekarze ostrzegają: Nie wolno łączyć leków z alkoholem!

31.12.2017 16:46

Spożywany często w Sylwestra w nadmiarze alkohol wchodzi w niebezpieczne interakcje z większością leków. Jeśli połączymy go np. z paracetamolem, może nam grozić nawet niewydolność wątroby – przestrzega gastroenterolog i internista Rajmund Gołdys z Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Częstochowie.

Lekarze ostrzegają: Nie wolno łączyć leków z alkoholem!

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Alkohol wchodzi w niebezpieczne interakcje z większością leków

Przyjmując jednocześnie lekarstwa i pijąc alkohol narażamy się na to, że leki nie zadziałają właściwie, będą dla nas bardziej toksyczne, niebezpiecznie nasili się ich działanie lub wzmocnią działanie alkoholu. Taka mieszanka może też znacznie pogorszyć samopoczucie następnego ranka.

Jak tłumaczy Rajmund Gołdys - kierownik Oddziału Gastroenterologii Ogólnej i Onkologicznej z Pododdziałem Chorób Wewnętrznych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Częstochowie:

"

Najlepiej w ogóle nie łączyć leków z alkoholem, bo jego bezpieczna dawka jest bardzo mała, można sobie pozwolić co najwyżej na symboliczny kieliszek szampana. "

Alkohol + paracetamol = niewydolność wątroby!

leki
fot. East News

Dlaczego nie wolno łączyć leków z wysokoprocentowymi trunkami?

  • Alkohol spożywany w trakcie antybiotykoterapii redukuje działanie tych leków.
  • Łącząc leki przeciwcukrzycowe z alkoholem narażamy się na hipoglikemię.
  • Połączenie napojów wyskokowych z aspiryną i ibuprofenem naraża na krwawienie z układu pokarmowego.
  • Jeśli łączymy alkohol z paracetamolem, grozi nam niewydolność wątroby.

Bierzesz leki bez recepty? Nie łącz ich z napojami wyskokowymi!

Dr Rajmund Gołdys przyznaje, że:

"

Niestety, Polacy powszechnie i w dużych ilościach stosują lekarstwa dostępne bez recepty i różnego rodzaju suplementy, a sylwestrowa noc dla wielu osób nierozerwalnie łączy się z alkoholem. "

  • W przypadku doustnych leków przeciwalergicznych oraz leków uspokajających połączenie z alkoholem może nasilić ich nasenne działanie. Mogą się też pojawić problemy z oddychaniem.

- W razie wymiotów w przeciągu 2-3 godzin od zażycia leków nie ma pewności, że organizm wchłonął dawkę leku, co jest istotne m.in. dla kobiet przyjmujących doustne preparaty antykoncepcyjne - wyjaśnia dr Gołdys.

Fakty i mity na temat alkoholu (galeria)

________

zdrowie.radiozet.pl/PAP/π