Nie jesz mięsa? Wegetarianizm może szkodzić... dziąsłom!

16.06.2017 16:49

Wegetarianie żyją dłużej i są zdrowsi, ale wyeliminowanie z diety występującej naturalnie w mięsie, nabiale czy w jajkach l-argininy może narażać ich na choroby dziąseł - dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Michigan i Newcastle.

Nie jesz mięsa? Wegetarianizm może szkodzić... dziąsłom!

fot. TONO BALAGUER/East News

L-arganina jest aminokwasem występującym głównie w białku - czerwonym mięsie, drobiu, rybach a także w nabiale lub w jajach. Ze względu na to, że jest prekursorem tlenku azotu, ma pozytywny wpływ na rozkurcz mięśni gładkich. Może ograniczać ciśnienie krwi i zmniejszać ryzyko zawału. Przyspiesza gojenie się rań, poparzeń, reguluje działanie insuliny, glukagonu i hormonu wzrostu a dzięki temu, że jest silnym przeciwutleniaczem, może opóźniać efekty starzenia się organizmu. Działa ochronnie na nerki, układ nerwowy oraz wątrobę. Naukowcom ze Stanów Zjednoczonych udało się odkryć zaskakujący związek pomiędzy spożywaniem produktów zasobnych w ten składnik a odkładaniem się płytki nazębnej.

Po dodaniu L-arganiny do próbki śliny badacze zauważyli, że doszło do niemal natychmiastowego rozkładu bakterii znajdującej się na płytce nazębnej i tworzących tzw. biofilm. Tworzą go głównie pochodzące z resztek spożytego przez nas jedzenia mikroby. Jeśli ich nie usuwamy, zaczynają tworzyć osad sprzyjający rozwojowi próchnicy i stanów zapalnych dziąseł a w konsekwencji powodują paradontozę.

Zdaniem naukowców osoby, którym brakuje tego składnika w diecie, mogą być bardziej narażone na rozwój chorób dziąseł, przyzębia i paradontozy. Najbardziej zagrożeni są tym osoby na diecie wegetariańskiej, wegańskiej itp. Najwięcej L-arganiny, która jest w największym stopniu przyswajalna przez nasz organizm, możemy bowiem znaleźć w produktach mięsnych. Jeśli zaś nie jemy żadnych produktów pochodzących od zwierząt, możemy być narażeni na niedobory tego składnika.

Gdzie oprócz mięsa i nabiału można znaleźć L-arganinę?

Wśród produktów roślinnych największe ilości L-arganiny znajdziemy m.in. w soczewicy, soi, pestkach słonecznika, migdałach czy w produktach zbożowych. Dobroczynny wpływ na dziąsła może mieć dla wegetarian także płukanie jamy ustnej olejem kokosowym (zawierającym hamujący rozwój bakterii olejek laurynowy). Dobrym rozwiązaniem jest też doprawianie potraw kurkumą (zawsze w połączeniu ze zwielokrotniającym jej działanie pieprzem). Mimo że może zabarwiać zęby na nieco żółtawy kolor, to jednak przeciwdziała stanom zapalnym - również w obrębie jamy ustnej.

Amerykańscy badacze wiążą spore nadzieje z wykorzystaniem L-arganiny w stomatologii. Choć już teraz dodaje się ją do niektórych past do zębów lub płynów do płukania jamy ustnej, to jednak nadal nie udało się uzyskać jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, z jakiego powodu składnik ten sprzyja rozkładowi bakterii tworzących biofilm na płytce nazębnej. Naukowcy przypuszczają, że może chodzić o zmianę mechanizmu funkcjonowania mikrobów, przez co trudniej im utrzymywać się na powierzchni zębów. Osoby wykluczające z diety mięso powinny zwrócić większą uwagę na higienę jamy ustnej, ze względu na to, że są bardziej narażeni na choroby dziąseł i paradontozę.

Zagłosuj

Czy jesteś w stanie wykluczyć z diety mięso?

źródło: Thera Breath

____

zdrowie.radiozet.pl/π