Nadmiar kofeiny może zabić? Sprawdzamy, jaka dawka może być niebezpieczna

19.05.2017 14:32

Czy można umrzeć od nadmiaru kofeiny? Choć wydaje się to absurdalne, to jednak takie przypadki się zdarzają. Po informacji o tragicznej śmierci amerykańskiego nastolatka, który zmarł z powodu arytmii po spożyciu zbyt dużej dawki tej substancji w zbyt krótkim czasie, próbujemy ustalić, na co warto zwrócić uwagę sięgając po produkty zawierające ten składnik.

Nadmiar kofeiny może zabić? Sprawdzamy, jaka dawka może być niebezpieczna

fot. East News

Kiedy nagle w sposób naturalny umiera 16-latek, który nigdy nigdy nie miał żadnych poważnych problemów ze zdrowiem, wszyscy zastanawiają się, co się mogło mu stać. David Allen Cripe z Karoliny Południowej w ciągu zaledwie dwóch godzin wypił dużą kawę latte z McDonald's, napój Mountain Dew oraz popularny energetyk, po czym zasłabł i wkrótce po tym zmarł.

PrzeczytajTragiczna śmierć 16-latka z USA. Za dużo kofeiny w krótkim czasie

Koroner Gary Watts oficjalnie potwierdził, że jego śmierć była spowodowana "zdarzeniem kardiologicznym wywołanym kofeiną - prawdopodobnie arytmią". Mimo że nigdy nie stwierdzono u niego żadnych wad serca, jego organizm nie poradził sobie z banalną - mogłoby się wydawać - używką. Dlaczego?

Czy można przedawkować... kofeinę?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że kofeina jest środkiem psychoaktywnym z grupy stymulantów. Działa bezpośrednio na nasz układ nerwowy. Ogranicza senność i sprawia, że jesteśmy bardziej czujni. 

Zgodnie z wytycznymi Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności po spożyciu dawki przekraczającej 400 mg kofeiny może dość do:

  • podwyższenia ciśnienia krwi
  • przyspieszenia rytmu bicia serca (tachykardii)
  • drżenia mięśni i ogólnej nerwowości
  • ataków paniki
  • bezsenności
  • bólów głowy

Taka dawka odpowiada około 4 filiżankom kawy, 2 napojom energetycznym oraz 10 puszkom coca-coli. Dane te dotyczą jednak tylko ludzi dorosłych, których organizmy są już w pełni ukształtowane.

Zrzut ekranu 2017-05-19 o 14.27.53
źródło: tabele.eu

W przypadku dorastającej młodzieży efekt przedawkowania tej substancji może być dużo bardziej dotkliwy - zwłaszcza, jeśli dojdzie do tego podczas nadmiernego wysiłku fizycznego. Kofeina uwalnia jony wapniowe, które w nadmiernej ilości mogą mieć bezpośredni wpływ na zaburzenia rytmu bicia serca. Jeśli dojdzie do niedotlenienia mięśnia sercowego i niewydolności naczyń wieńcowych - można nawet umrzeć.

Wszystko przez napoje energetyczne?

napoje
fot. East News

W ciągu zaledwie kilku lat drastycznie wzrosło spożycie napojów energetycznych wśród nastolatków. Według oficjalnych danych pochodzących np. z Francji w latach 2009-2011 wzrost sprzedaży "energetyków" wśród młodych ludzi wyniósł ponad... 30 proc!

Szacuje się, że aż 96 proc. tego typu napojów zawiera zbyt duże ilości kofeiny. W butelce o pojemności 450-mililitrów znajduje się aż 240 mg kofeiny (czyli połowa dziennej dawki). Jeśli napijemy się do tego kawy latte (która ma aż 140 mg kofeiny) i - tak jak w przypadku amerykańskiego nastolatka - połączymy to z napojem Mountain Dew (zawierającym ok. 90 mg kofeiny) - łatwo przekroczyć dzienną dawkę i narazić się na spore niebezpieczeństwo.

3 kwadranse pobudzenia a potem - gwałtowny spadek formy

Napoje energetyczne reklamowane są jako produkty, które mają zwiększać poziom koncentracji i pobudzać organizm do bardziej wydajnej pracy. Badania potwierdzają jednak, że ich stymulujące działanie może utrzymywać się jednak nie dłużej niż... 45 minut. Potem możemy się czuć jednak znacznie gorzej niż przed ich spożyciem.

Już po 50 minutach od ich wypicia dochodzi do wyraźnego wzrostu poziomu cukru we krwi i gwałtownego osłabienia organizmu. Przestanie wtedy działać syntetyczna kofeina dodawana do tego typu napojów, ale na jej wydalenie musimy poczekać około 5-6 godzin. W tym czasie możemy odczuwać zmianę nastroju, wiele osób reaguje agresją a nawet napadami furii.

Kardiolodzy ostrzegają, że wielu młodych ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak poważne mogą być konsekwencje spożywania napojów energetycznych lub popularnych słodkich napojów gazowanych zawierających spore ilości kofeiny. Sięgają po nie po nadmiernym wysiłku fizycznym lub - co gorsza - łączą je z alkoholem.

To właśnie dlatego niektóre kraje w ostatnich latach zdecydowały się na zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom niepełnoletnim. 1 czerwca 2016 roku takie przepisy weszły w życie na Łotwie. Rok wcześniej podobne prawo wprowadzono także na Litwie. Na ich etykietach muszą być tam specjalne oznaczenia ostrzegające przed ich szkodliwym działaniem tych produktów na kobiety w ciąży i młodzież.

Czy kawa jest zdrowa?

kafka

Kofeina niejedno ma imię... Występuje w kawie, herbacie, napojach energetyzujących, czekoladzie czy lekach. Przydaje się nawet do... malowania obrazów!

fot. Karen Eland/East News

Naukowcy z Harvardu przekonują, że picie nie więcej niż 5 filiżanek kawy dziennie może przyczynić się do obniżenia ryzyka cukrzycy typu 2, zapobiega rozwojowi chorób neurologicznych a nawet może... zapobiegać chorobom serca! Kofeina pochodząca z kawy ma zdecydowanie bardziej korzystny wpływ na organizm niż jej syntetyczny odpowiednik dodawany do napojów energetycznych.

Według badaczy związki bioaktywne zawarte w kawie mogą przyczyniać się do redukowania poziomu insuliny oraz wzmacniać system immunologiczny ograniczając ryzyko stanów zapalnych w organizmie.

Z kolei Narodowy Instytut Zdrowia we Włoszech przekonuje, że mężczyźni, którzy każdego dnia wypijają nie więcej niż 3 filiżanki "małej czarnej" parzonej "po włosku" - czyli pod wysokim ciśnieniem (w specjalnym naczyniu) mogą ograniczyć ryzyko raka prostaty aż o 53 proc.

Zgodnie ze starą zasadą Paracelsusa - "Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną - decyduje tylko dawka". Wszystko wskazuje na to, że tyczy się to także kawy i jej kluczowego składnika - kofeiny. Jeśli tylko nie przesadzimy i w zbyt krótkim czasie nie wprowadzimy do naszego organizmu nadmiernej ilości tej substancji - możemy sobie pomóc. Gdy nie będziemy mieć umiaru nawet tak banalny (jak mogłoby się wydawać) składnik, może się okazać dla nas śmiertelnie niebezpieczny...

Zagłosuj

Ile kofeiny spożywasz w ciągu dnia?

Jak zrobić kawę po włosku? Naukowcy przekonują, że taki sposób parzenia kawy może pomagać mężczyznom ograniczać ryzyko raka prostaty.

______

zdrowie.radiozet.pl/π