Dieta geniusza - co jeść, by sprawniej myśleć?

05.09.2016 17:51

Wszyscy chcemy, by nasze dzieci dobrze się uczyły. Choć nie wszystkie maluchy mogą od razu zostać prymusami, to jednak istnieją proste sposoby na to, by ułatwić im skoncentrowanie się na wykonywaniu szkolnych obowiązków. Co powinno się znaleźć w menu małego Einsteina?

Dieta geniusza - co jeść, by sprawniej myśleć?

fot. Dieta geniusza. Co jeść, by nasz mózg działał sprawniej?

Choć każdemu rodzicowi wydaje się, że jego dziecko jest najpiękniejsze, najmądrzejsze i może osiągnąć wszystko, o czym tylko zamarzy, to jednak nie ma się co łudzić, że wszystkim uda się z łatwością dostać Nagrodę Nobla i zmienić świat na lepsze. Nie zaszkodzi nam jednak sprawdzić, co radzą naukowcy, by poprawić zdolności poznawcze mózgu. Warto się przekonać, co powinno się znaleźć na talerzu każdego młodego geniusza?

Nie wierzcie tylko reklamom - codzienna porcja słodkich płatków z genetycznie modyfikowanej kukurydzy zalana zwykłym mlekiem sprawi tylko, że w ciągu roku dostarczymy dzieciom kilka dodatkowych kilogramów cukru, które nie będzie łatwo spalić nawet najbardziej energicznemu maluchowi.

Według danych amerykańskiej organizacji non-profit Environmental Working Group (EWG) zwiększającej świadomość społeczną na temat zawartości pestycydów i substancji szkodzących naszemu zdrowiu w popularnych produktach spożywczych:

"

Jedna porcja płatków dla dzieci dziennie daje w ciągu roku aż 4,6 kg cukru!

"

Posmarowanie białego pieczywa grubą warstwą czekoladowego kremu też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dostarczy tylko sporej dawki szkodliwych olejów mineralnych zamiast dać solidną podstawę do rozpoczęcia kolejnego dnia pełnego emocjonujących wydarzeń w szkole.

Badania przy użyciu tomografu mózgu wykazują, że wśród dzieci pomiędzy 4. a 10. rokiem życia glukoza przyswajana jest dwa razy szybciej niż u szesnastolatków.

Gorzki smak mądrości

science-kids1-e1403644204577
fot.gravitybread.com

Glukoza stanowi rodzaj paliwa dla mózgu, dlatego odpowiednio dobrany poranny posiłek może znacząco wpłynąć na to, ile informacji uda się im zapamiętać w ciągu dnia. Nadmiar cukru upośledza jednak zdolności umysłowe. 

Słodycze doprowadzają do ograniczenia aktywności dendrytów neuronowych odpowiedzialnych za proces gromadzenia informacji, dlatego tak ważne jest, by dzieci w wieku szkolnym nie miały nieograniczonego dostępu do słodyczy. Młodym organizmom bardzo łatwo uzależnić się od ich przyjemnego dla podniebienia smaku. Niestety cierpi na tym ich mózg, któremu trudniej funkcjonować w takim przesłodzonym środowisku i uświadomić sobie, czy jest już syty. Nieświadome sporej ilości "pustych kalorii" dzieci wcale nie czują się najedzone i stale łakną dodatkowej porcji cukru.

Zamiast przyzwyczajać najmłodszych do pełnych cukru, wysokoprzetworzonych płatków śniadaniowych, wydawałby się, że lepiej podać im poczciwą, pełnoziarnistą owsiankę z pozbawionymi siarki bakaliami i orzechami. Nie wszyscy specjaliści od żywienia polecają w dalszym cia dzieciom na śniadanie tę klasyczną potrawę.

Ceniony amerykański neurolog - dr David Perlmutter - autor światowego bestsellera, utrzymującego się przez wiele tygodni na czele najlepszych książek New York Timesa - "Brain Grain" ("Zbożowa głowa") - uważa, że zawartość glutenu we współczesnych zbożach jest prawie 40 razy większa niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, przez co poziom glukozy we krwi po spożyciu pełnoziarnistych produktów wzrasta bardziej niż po białym cukrze. Nie pozostaje to bez wpływu na nasz układ nerwowy, a przede wszystkim mózg, w którym może dochodzić przez to do poważnych uszkodzeń.

Według Perlmuttera połączenie nadmiernej ilości glutenu we współczesnej, przetworzonej żywności z powszechnie bagatelizowanymi zanieczyszczeniami powietrza może sprzyjać nadwadze wśród dzieci, powodować u nich napady agresji, nadpobudliwość, stany lękowe, a późniejszym wieku przyczyniać się do epidemii depresji, demencji i choroby Alzheimera.

Przeczytaj: Czy zanieczyszczenia powietrza prowadzą do tycia?

Czasem łatwo wpaść też w pułapkę potencjalnie bardzo zdrowych soków owocowych. Chociaż napoje zrobione z naturalnych owoców mogą być niezwykle wartościowe pod względem odżywczym, niektóre soczki z kartonu zawierają taką ilość cukru, jak coca-cola, co znacznie utrudnia zapamiętywanie informacji.

Zwracajmy więc uwagę na to, by wybierać produkty, które nie zawierają dodatkowych porcji cukru odkładających się w młodych organizmach w postaci mało estetycznych fałdek tłuszczu na ciele.

Śniadanie mistrzów

eggs-1482006_1920
fot.Pixaby.com/Public domain

Skoro nasz mózg działa jak komputer, to można go też zaprogramować w taki sposób, by zapamiętywać większą ilość informacji. Jak to zrobić?

Dla dzieci niezbędne jest śniadanie - pierwsze w domu i drugie zapakowane jako przekąska do zjedzenia podczas przerwy między lekcjami. Węglowodany przetwarzane w trakcie porannego posiłku wpływają na uwalnianie serotoniny - neuroprzekaźnika wywołującego dobre samopoczucie i ułatwiającego skupienie się podczas lekcji.

Według Krajowego Centrum ds. Uzależnień przy Uniwersytecie Kolumbia (CASA) dzieci, które jadają posiłki regularnie o jednakowych porach dnia, lepiej radzą sobie w szkole, mają mniejsze problemy z uzależnieniami w wieku nastoletnim, rzadziej palą papierosy i wpadają w nałóg alkoholowy.

Wielu badaczy uważa, że idealnym pożywieniem na początek dnia są... jajka! W naszej części świata nie jest łatwo znaleźć lepsze źródło białka, bardziej zasobnego w niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasy, cholinę (niezbędną dla dzieci do 8. roku życia), żelazo oraz witaminy (A, D czy B12).

Mimo że przed laty ostrzegano, że jajka mogą podnosić poziom cholesterolu, dziś coraz więcej naukowców uważa, że nasz mózg nie może bez niego sprawnie funkcjonować. Dlaczego?

Okazuje się, że cholesterol jest podstawowym składnikiem osłonki komórek nerwowych (meliny), chroniącej przed urazami mechanicznymi powodującymi zaburzenia neurologiczne. Warto wiedzieć, że mózg, który stanowi około 2% masy ciała człowieka, aż w 25% składa się z cholesterolu ustrojowego, który stanowi także ważną część ścianek komórek neuronów i pełni istotną rolę w powstawaniu synaps. Po prostu nie da się bez niego sprawnie myśleć!

Dużo bardziej wartościowe dla naszego organizmu są jednak jajka pochodzące od kur z wolnego wybiegu niż te wzbogacane dodatkową ilością witaminy D.

Według Jill Castle - znanej amerykańskiej dietetyczki, oprócz jajek, największą zdolność zwiększania naszych funkcji umysłowych mają:

fot.Pixaby.com

Inny dietetyk - Leo Galland - uważa natomiast, że prócz bogatej w błonnik diety niskocukrowej i niskotłuszczowej - najlepiej na zwiększenie funkcji poznawczych mózgu wpływa olej z orzechów włoskich (który może być doskonałym zamiennikiem tranu) a także siemię lniane oraz suplementacja preparatami z witaminą B compex, magnezem oraz kwasem foliowym.

Duża ilość błonnika w codziennym menu ma ogromny wpływ na wchłanianie substancji odżywczych do krwioobiegu. Dzięki temu insulina uwalniana jest stopniowo, a produkcja poprawiającej nastrój serotoniny przebiega wtedy w umiarkowanym tempie, co sprzyja zwiększeniu ilości zapamiętywanych informacji.

Przeczytaj: Główka pracuje, czyli co jeść, by lepiej myśleć

Zapach inteligencji

Choć niektórym może się to wydać dziwne, aktywność naszego mózgu może się zmieniać w zależności od woni, którą odczuwamy w otoczeniu. Na szeroką skalę wykorzystują to sieci handlowe rozsiewające określone zapachy w swoich sklepach stacjonarnych. Precyzyjnie dobrane nuty zapachowe mają wpływać na zwiększenie ilości dokonywanych w nich zakupów i zwiększać ilość sprzedawanego towaru.

Aromaterapia może stanowić też spore ułatwienie w czasie nauki. Jeśli chcemy szybko opanować spore ilości materiału, powinniśmy się zaopatrzyć w naturalny olejek rozmarynowy lub ekstrakt z mięty pieprzowej.  

Gdy chcemy szybciej zasnąć i dobrze wypocząć przed ważnym sprawdzianem, przed pójściem spać skropmy pościel rozcieńczonym olejkiem lawendowym. Zszargane nerwy przed egzaminem ukoi zaś olejek z melisy.

Najnowsze badania naukowe potwierdzają, że niesamowitą zdolność poprawiania funkcji poznawczych mózgu ma również aromat cynamonu. Jego działanie jest tak wyjątkowe, że może nawet wpływać na poprawę wyników w nauce nawet bardzo słabych uczniów. Warto więc go dodać do codziennej diety - dopilnujmy jednak, by bardzo małe dzieci się nim nie zakrztusiły.

Przeczytaj: Chcesz poprawić zdolności umysłowe? Jedz cynamon!

Na proces zapamiętywania informacji niemały wpływ mają również kolory. Badania naukowe potwierdzają, że jeśli przed rozwiązywaniem trudnego zadania matematycznego popatrzymy na kolor czerwony, możemy popełnić więcej błędów niż patrząc wcześniej na kolor niebieski lub zielony. Z kolei najwięcej wiadomości zostanie w naszej głowie dzięki śledzeniu tekstu zaznaczonego pomarańczowym zakreślaczem (82%). Rezygnując z zaznaczania treści kolorami w naszej głowie pozostanie jedynie 66% z tego, czego próbujemy się nauczyć.

Przeczytaj: Jakie kolory ułatwiają nam zapamiętywanie informacji?

Jeśli chcemy, by z naszego małego brzdąca wyrósł prawdziwy geniusz - zadbajmy też o to, by nasz przyszły noblista prócz stosowania na co dzień zdrowej diety i odpowiedniej ilości snu brał też udział w zajęciach z wychowania fizycznego. Zanim zapiszemy naszego małego mądralę na dodatkowe lekcje z języków obcych i gry na różnych instrumentach pamiętajmy, że nic tak nie pomaga wpadać na niesamowite pomysły, jak dotleniające mózg beztroskie bieganie po podwórku, najlepiej w otoczeniu rówieśników.

____

zdrowie.radiozet.pl/Π