Dlaczego Twój nos jest krzywy?

24.05.2016 15:14

Naukowcom udało się odkryć 4 geny odpowiedzialne za kształt nosa, stanowiące najważniejszy czynnik odróżniający nasze DNA od genomu Neandertalczyków.

Dlaczego Twój nos jest krzywy?

Grecki, rzymski, zadarty lub wąski - bez względu na to, jak wielki jest Twój nos, za jego wygląd odpowiada nasze DNA. Naukowcom z Uniwersytetu Londyńskiego udało się właśnie odkryć nieznane dotąd geny, które miały bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób ewoluował wizerunek współczesnego człowieka.

Większość z nas utożsamia podstawowe funkcje naszego nosa z oddychaniem i wąchaniem, ale organ ten może też regulować temperaturę oraz wilgotność powietrza, którym oddychamy. Okazuje się jednak, że niektóre typy nosów mogą być lepiej przystosowane do trudnych warunków środowiskowych związanych z czynnikami atmosferycznymi. Powszechny wśród Europejczyków wąski kształt nosa wykształcił się na przestrzeni lat po to, by pomóc nam przetrwać w stosunkowo chłodnym klimacie.

Ewolucja ludzkiej twarzy

Od genu do kształtu nosa

Wygląd nozdrzy, ich kształt i rozmiar jest zakodowany w naszym genomie. Naukowcy przeanalizowali materiał genetyczny zebrany od ponad 6 tysięcy ochotników z Brazylii, Kolumbii, Chile, Meksyku i Peru. Pacjenci byli zróżnicowani pod względem kulturowym. Połowa z nich miała pochodzenie europejskie, 45% należała do rdzennych mieszkańców Ameryki, a 5% wywodziła się z kontynentu Afrykańskiego. Każdemu z uczestników przyporządkowano 14 charakterystycznych cech, którymi można określić ich twarze.

Połowie uczestników wykonano zdjęcia w technologii 3D, na podstawie których naukowcy mogli określić podstawowe podobieństwa pomiędzy badanymi i na ich podstawie wskazać, które z nich powtarzają się w ich łańcuchach DNA.

Specjalistom udało się wyróżnić 4 geny (DCHS2, RUNX2, GLI3 oraz PAX1), które odpowiadają za to, jak szeroki i jak bardzo spiczasty jest nasz nos. Przy okazji badania, w jaki sposób geny wpływają na nasz wygląd udało się ustalić, że gen EDAR może mieć wpływ na to, jak bardzo wypukła jest nasza broda.

Odkrycie Brytyjczyków może się przyczynić do rozwoju technik kryminalistycznych, przy pomocy których można odtworzyć wygląd za pomocą materiału genetycznego zebranego na miejscu zbrodni.

Tempo rozwoju nowoczesnych technologii jest szybsze niż ewolucja

Jak Wam się podoba aplikacja umożliwiająca nakładanie cudzego wizerunku na własną twarz?

___