Uwaga seniorzy! 2,5 godziny ruchu tygodniowo działa lepiej niż leki

27.10.2017 15:43

150 minut dowolnej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia wystarczy, by osoby starsze mogły skutecznie zapobiec chorobom przewlekłym i ograniczyć ryzyko przedwczesnej śmierci. Naukowcy ustalili, że taka dawka ruchu jest idealna dla osób powyżej 65. roku życia.

Uwaga seniorzy! 2,5 godziny ruchu tygodniowo działa lepiej niż leki

fot. Scott Griessel/East News

Jeśli nie masz żadnych chronicznych dolegliwości i nie musisz przyjmować zalecanych przez lekarzy farmaceutyków, to najlepszą formą profilaktycznej ochrony przed chorobami jest ruch. Wcale nie trzeba się specjalnie wysilać. Wystarczy zwykły spacer - najlepiej półgodzinny 5 razy w tygodniu. Może okazać się dużo bardziej skuteczny niż suplementy diety, które wielu starszych ludzi spożywa w nadmiarze.

Ruch - naturalna szczepionka na odporność?

Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wyliczyli, że idealną dawką aktywności dla osób powyżej 65. roku życia jest 150 minut dowolnej formy sportu w tygodniu. Według naukowców najlepszą ochronę przed chorobami dają 30-minutowe spacery 5 razy w tygodniu. Eksperci twierdzą, że wysiłek podejmowany przez seniorów nie powinien być forsowny.

Samo podejmowanie aktywności i ograniczenie czasu spędzonego na bezczynnym siedzeniu w przypadku osób starszych może stanowić dodatkową ochronę przed chorobami, które są typowe dla ludzi w ich wieku. Naturalnie wzmacnia też system immunologiczny sprawiając, że mają więcej sił na to, by ich organizm był gotowy na odparcie ataku patogenów chorobotwórczych.

Ważne, by podejmować dowolną formę ruchu regularnie. WHO zaleca 150 minut tygodniowo, ale według wyliczeń specjalistów seniorzy, którzy poświęcają na ulubioną formę sportu lub hobby (np. pracy w ogrodzie) ponad 6 godzin w tygodniu, w porównaniu z mniej aktywnymi rówieśnikami są w stanie:

  • o 35 proc. ograniczyć ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu chorób układu oddechowego
  • o 20 proc. ograniczyć szanse zachorowania na dolegliwości układu sercowo-naczyniowego i
  • o 9 proc. zmniejszyć ryzyko nowotworów.
Zagłosuj

Ile czasu przeznaczasz na aktywność fizyczną w ciągu tygodnia?

___

zdrowie.radiozet.pl/WHO