Jak się chronić przed smogiem? Najbardziej ekologiczne rozwiązania

22.11.2017 15:53

Jeden autobus może przewieść jednocześnie ponad 180 pasażerów, czyli tyle, ile zwykle znajduje się w około 60 samochodach osobowych. Coraz więcej krajów zdaje sobie sprawę z tego, że skuteczną metodą ograniczenia zanieczyszczeń jest "ekomobilność". Na czym to polega?

Zrzut ekranu 2017-11-24 o 15.09.36

Problem smogu dotyczy głównie wielkich miast, na terenie których nieustannie przemieszcza się tysiące mieszkańców i osób dojeżdżających np. do szkoły czy pracy. W momencie, w którym zawartość szkodliwych pyłów w powietrzu podnosi się do niepokojącego poziomu, wiele samorządów miejskich decyduje się na umożliwienie bezpłatnego dostępu do komunikacji publicznej wszystkim, którzy muszą się przemieszczać. Takie ułatwienia w podróżowaniu po mieście zdarzają się w Polsce jednak sporadycznie. Zamiast akcji wizerunkowych wiele samorządów woli inwestować w rzeczywiste rozwiązania problemu smogu w mieście, np. komunikację publiczną opartą o elektromobilność. Na czym to polega?

Ekomobilność sposobem na ograniczenie emisji spalin

Co się kryje pod pojęciem "ekomobilności"? Obco brzmiące słowo odnosi się do rozwiązań sprzyjających ograniczeniu emisji szkodliwych spalin w aglomeracjach miejskich. Większość z nas zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że im więcej samochodów porusza się po terenie aglomeracji miejskich, tym większy mamy problem nie tylko z coraz dłuższymi korkami, ale i szkodliwymi substancjami przenikającymi do powietrza w efekcie spalania paliwa.

Inwestowanie w rozwiązania sprzyjające bardziej efektywnym sposobom przemieszczania się w obrębie miast, staje się coraz bardziej opłacalne - nie tylko ze względów ekonomicznych. Ograniczenie emisji spalin ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i może chronić nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi - m.in. nowotworami. 

Światowa Organizacja Zdrowia potwierdziła, że długotrwałe przebywanie w oparach spalin pochodzących z silników Diesla, może zwiększać ryzyko zachorowania na raka płuc. WHO przychyliła się tym samym do obaw australijskiej organizacji Council Cancer, która ostrzegała, że aż 3 miliony osób jest aż o 40-procent bardziej narażonych na rozwój raka płuc, ze względu na pracę, jaką wykonują. Na całym świecie zaczęto apelować o poprawę warunków pracy m.in. pracowników stacji benzynowych, kierowców samochodów lub operatorów maszyn z silnikami Diesla. 

Eko-transport rozwiąże problem ze smogiem?

Niektóre wielkie miasta (tj. Paryż czy Londyn) zdecydowały się na wprowadzenie rozwiązań (np. opłat za wjazd do centrum), które miałyby ograniczyć szkodliwy wpływ rakotwórczych substancji emitowanych przez właścicieli aut osobowych.

Wiele aglomeracji jest coraz bardziej świadomych tego, że tworzenie ścieżek rowerowych i ułatwianie podróżowania zarówno środkami komunikacji publicznej, jak i transportem podmiejskim czy nawet samochodami elektrycznymi (wymagających odpowiednich miejsc do ładowania) ma bezpośredni wpływ na to, jak oddycha się wszystkim, którzy muszą na co dzień funkcjonować w obrębie wielkich miast. Z pomocą przychodzą też nowoczesne technologie, dzięki którym można rozwijać m.in. carsharing. Korzystając z odpowiednich aplikacji można umówić się na podróżowanie np. do pracy lub pomiędzy miastami z innymi, którzy podążają w tym samym kierunku. Zamiast "marnować" puste miejsca w samochodach osobowych, można je wykorzystać sprzyjając ekologii i... jeszcze na tym zaoszczędzić!

Zagłosuj

Które rozwiązania sprzyjające ograniczeniu emisji spalin są Twoim zdaniem najbardziej efektywne?

Stop SMOG!

Troska o czyste powietrze to nie tylko sprawa polityków, urzędników i samorządowców. Wbrew pozorom zwykli Polacy mogą mieć ogromny wkład w poprawę jego jakości. Paradoksalnie to właśnie przeciętni obywatele wytwarzają o wiele więcej zanieczyszczeń niż przemysł. Choć wydaje się to niemożliwe, to jednak fakty mówią same za siebie - elektrociepłownie wytwarzają aż 35 razy mniej szkodliwych pyłów niż domowy kocioł na węgiel. Jak to możliwe?

Zrzut ekranu 2017-11-27 o 11.56.47
fot. IOŚ-PIB

Dr inż. Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego wyjaśnia, że:

"

Jakość powietrza w ostatnich latach systematycznie się poprawia, zwłaszcza dzięki inwestycjom proekologicznym w przemyśle. Pozytywnym przykładem może być Warszawa, gdzie z dużych ciepłowni i elektrociepłowni zarządzanych przez PGNiG Termika pochodzi tylko 2-3 proc. wszystkich zanieczyszczeń powietrza. Największym problemem w Polsce jest natomiast niska emisja, pochodząca z domowych kotłów grzewczych i ze środków transportu. "

Jak temu zapobiec? Oprócz Krajowego Programu Ochrony Powietrza oraz ustanowieniu priorytetu poprawy jakości powietrza w Narodowym Programie Zdrowia, wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości związanych z najbardziej efektywnymi możliwościami walki z zanieczyszczeniami powietrza ma służyć kampania edukacyjna STOP SMOG, realizowana przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy

- Kampania STOP SMOG ma ogromne znaczenie, gdyż świadomość ekologiczna Polaków jest często na niskim poziomie - tłumaczy dr Szczepański. - Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak szkodliwe jest spalanie w domowych kotłach węgla kiepskiej jakości albo odpadów tj. plastikowe butelki, zużyte obuwie czy starych opon - dodaje dyrektor IOŚ-PIB.

- Akcja STOP SMOG ma uzmysłowić Polakom, jakie konsekwencje dla zdrowia mają takie zachowania. Smog oznacza bowiem nie tylko pogorszenie warunków życia. Niska emisja przyczynia się też do tego, że szkodliwe pyły i gazy dostają się do wody i gleby, a potem przez warzywa, owoce i zboża trafiają do produktów spożywczych i organizmu człowieka - ostrzega dr Szczepański.

Materiał powstał we współpracy z Instytutem Ochrony Środowiska - Państwowym Instytutem Badawczym.
Zrzut ekranu 2017-11-24 o 15.09.36

________

zdrowie.radiozet.pl/π

 

Oceń